• Japanese
  • Kiina
  • Eesti
  • In English
  • På svenska
  • по-русски
  • Suomeksi
 

Nyheter

 

Folksjukdom utrotas med livsstilsförändringar

Folksjukdom utrotas med livsstilsförändringar

- Man har forskat i livsstilens betydelse för förebyggandet av typ 2-diabetes i flera länder sedan 90-talet, inte bara i västvärlden, utan även i bland annat Kina, Japan och USA. Risken att insjukna i typ 2-diabetes för de som deltog i studierna minskade med upp till 60 % genom kostförändringar och motion, berättar Ursula.

- Man kan minska risken för att insjukna i typ 2-diabetes avsevärt genom att förändra sin livsstil, och det är ett vetenskapligt faktum och inte en myt. Det mest effektiva sättet att inte bara påverka en individs liv, utan även den ekonomiskt belastande sjukdomen, är en hälsofrämjande kost och fysisk aktivitet, fortsätter näringsforskaren.

Förutom vetenskapliga studier talar resultaten av Ursulas arbete med patienter för sig själva.

- Genom att ändra sin livsstil måttligt, men permanent, kan man ibland få sjukdomen under kontroll och ingen medicinering krävs eller så kan den avbrytas helt. Det finns inget läkemedel som är helt utan sidoeffekter, så ett liv utan läkemedel eller med färre läkemedel är för många en viktig drivkraft till förändring, säger Ursula.

Sakta men säkert

Ursula menar inte dieter eller tung träning när hon talar om livsstilsförändringar.

- Uppkomsten av typ 2-diabetes påverkas starkt av mänskliga förändringar. Det finns ingen anledning att börja springa maratonlopp, utan fyra timmars träning i veckan kommer att bidra till att förebygga sjukdomen. Det finns inget behov av specialdieter, att följa tallriksmodellens rekommendationer och komma ihåg matpyramidens principer kommer att leda till resultat långsamt, men säkert, försäkrar Ursula.

- Grönsaker, frukter eller bär till varje måltid, sex portioner fullkorn för kvinnor och åtta portioner för män per dag, mjuka oljor och mejeriprodukter med låg fetthalt. En bulle då och då gör ingen skada, så länge man undviker näringsfattiga och sockriga produkter samt produkter med mättat fett i vardagen.

Kostförändringar visar sig ofta i hälsotillståndet inom en månad.

- Förbättringen av glukosomsättning och fettvärden beror på utgångsläget, men fettvärdena förbättras på cirka fyra veckor. Glukosomsättningen balanseras långsammare. Lämplig viktminskningshastighet är ett halvt till ett kilo i veckan. Det kan ta tid att gå ner i vikt, men redan en 5 % viktminskning förbättrar glukosomsättning, blodtryck och fettvärden om minskningen är bestående, uppmuntrar Ursula.


”Det kan ta tid innan man börjar gå ner i vikt, men redan en 5 % viktminskning förbättrar glukosomsättning, blodtryck och fettvärden.”

Text: Mari Laaksonen, toimitus@mediaplanet.com

Risken för typ 2-diabetes kan minskas avsevärt genom livsstilsförändringar. Till exempel kommer fyra timmars träning i veckan att bidra till att förebygga sjukdomen.


Bonne™

TILLVERKAD I FINLAND.

Osötad, ej tillsatt socker

Fruktinnehåll 100 %

Utan tillsats- och konserveringsmedel

Bonne frukt- och bärpuréer finns i välsorterade livsmedelsbutiker med ett brett urval.

Puréerna kan ätas som sådana eller som tillbehör till exempelvis gröt, yoghurt eller kvarg.

Tilläggsinformation och recept: www.bonnejuomat.fi

KANSANTERVEYS.FI  Detta är en specialutgåva producerad av Mediaplanet  ANNONSBILAGA